Profil Usahawan
Berjaya
Tan Sri Anthony Francis Fernandes juga dikenali sebagai
Tony Ferndandes ialah seorang usahawan dari Malaysia dan pengasas "Tune
Air Sdn Bhd", yang memperkenalkan penerbangan tambang murah kepada
penduduk Malaysia dengan slogannya, "Semua mampu naik kapal terbang".
Fernandes mencapai kemasyhuran sewaktu dia memulihkan AirAsia daripada sebuah
syarikat penerbangan yang sakit kepada sebuah syarikat awam yang cemerlang.
Fernandes juga dikenali untuk peranannya dalam pencapaian Persetujuan-persetujuan
Langit Terbuka dengan negara Thailand, Indonesia dan Singapura, apabila dia
meminta bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad berbuat
demikian pada pertengahan tahun 2003. Atas permintaan tersebut, negara-negara
tersebut telah bersetuju memberi hak pendaratan kepada AirAsia dan
syarikat-syarikat penerbangan tambang rendah yang lain.
Fernandez ialah seorang bangsa Goa bercampuran Portugis
Melaka yang dilahirkan di Kuala Lumpur, Malaysia. Ibubapanya ialah Dr. Stephen
Edward Fernandes (meninggal), dan Ena Dorothy Fernandes. Pada masa muda lagi,
dia sentiasa mengikut ibunya, seorang peniaga, ke himpunan penebar dan konvensi
Tupperware. Selepas mendapat ijazah universiti daripada London School of
Economics pada tahun 1987, dia bekerja sebentar dengan Virgin Airlines sebagai
juruaudit, dan seterusnya dari tahun 1987 sehingga tahun 1989, dia menjadi
pengawal kewangan kepada Virgin Records, sebuah syarikat Richard Branson di
London.
Sewaktu kembali ke Malaysia pada umur 27, dia menjadi
pengarah urusan yang termuda di Warner Music (Malaysia) Sdn Bhd. Selanjutnya
dari tahun 1992 sehingga 2001, dia menjadi naib presiden Wilayah Asia Tenggara
Selatan bagi Kumpulan Warner Music. Pada masa Time Warner Inc. bergabung dengan
America Online, Fernandes meninggalkan syarikatnya bagi mengejarkan impiannya
untuk menubuhkan sebuah syarikat penerbangan tambang rendah. Malangnya,
permohonan lesennya ditolak oleh kerajaan Malaysia.
BAGAIMANA
PERNIAGAANNYA MENDAPAT KEJAYAAN?
Adalah
melalui Datuk Pahamin A. Rajah, bekas Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan
Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna, Fernandes mendapat peluang bertemu dengan
Dr. Mahathir pada Oktober, 2001. Semasa itu, AirAsia, sebuah anak syarikat yang
ditubuhkan oleh DRB-Hicom, sebuah konglemerat kerajaan Malaysia, telah
mengalami kesulitan disebabkan tanggungan hutang yang terlalu tinggi. Kerajaan
telah mencuba menjualnya kepada pelabur-pelabur tanpa apa-apa kejayaan. Oleh
sebab itu, Dr. Mahathir telah menasihati Fernandes supaya membeli syarikat
penerbangannya yang sedia ada, baik daripada menubuhkannya sendiri. Seterusnya,
Fernandes memajak rumah dan menggunakan keseluruhan wang simpanannya untuk
membeli syarikat tersebut dengan harga seringgit. Syarikat AirAsia pada masa
itu mempunyai dua buah kapal terbang Boeing yang berumur, dan hutang sebanyak
RM40 juta.
Peristiwa
pembelian itu pada masa selepas 11hb September, 2001, suatu tempoh masa yang
paling teruk dalam sejarah perindustrian penerbangan perdagangan, menyebabkan
orang ramai berpendapat bahawa Fernandes telah menjadi "gila" kerana
tiada ramai orang pada masa itu yang berani lagi menaiki kapal terbang. Mereka
juga meramalkan bahawa syarikat AirAsia akan menjadi muflis. Walaubagaimanapun,
selepas setahun, AirAsia mampu menjelaskan keseluruhan hutangnya, dan tidak
lagi mengalami kerugian. Penyusunan semula organisasi AirAsia dengan imej dan
konsep yang baru membawa perubahan yang besar dan memperoleh keuntungan dalam
tempoh masa yang pendek. Tawaran sahamnya (IPO) pada November 2004 menerima
kelebihan permintaan sebanyak 130 peratus.
Fernandes
berasa bahawa masa yang dipilihnya untuk membeli syarikat AirAsia adalah tepat.
Semenjak 11hb September, 2001, sewa kapal terbang telah menurun 40 peratus.
Tambahan lagi, ramai pekerja yang berpengalaman boleh didapati pada masa itu,
disebabkan pemberhentian pekerja di perindustrian penerbangan. Fernandes juga
percaya bahawa penumpang Malaysia akan menyambut tambang penerbangan rendah
supaya mengurangkan masa dan kos, terutamanya, dalam keadaan ekonomi yang
ketat. Oleh sebab itu, dia meniru sistem Ryanair (Ryanair yang juga meniru
sistemnya itu daripada Southwest Airlines di Amerika Syarikat), sebuah syarikat
penerbangan Ireland yang paling berjaya di dunia. Ferdandes membilang bahawa 50
peratus daripada pelanggan kapal terbang tambang rendah adalah penumpang kapal
terbang kali pertama. Sebelum AirAsia bermula tambang penerbangan rendah,
Ferdandes mengira bahawa cuma 6 peratus daripada penduduk Malaysia yang pernah
menaikki kapal terbang.
PENCAPAIAN
KEJAYAAN BELIAU
Pencapaian Fernandes yang terbesar ialah pemulihan
syarikat AirAsia sebagai sebuah syarikat penerbangan antarabangsa. Sebelum
beliau memasuki perindustrian ini, negara-negara di Wilayah Asia Tenggara
Selatan tidak mempunyai sebarang persetujuan Langit Terbuka. Pada pertengahan
tahun 2003, Fernandes telah meminta Dr Mahathir untuk mengemukakan cadangan
persetujuan itu kepada negara Thailand, Indonesia dan Singapura. Atas
permintaanya, beliau mencapai kejayaaan dalam mendapat hak pendaratan, bukan
sahaja untuk AirAsia, tetapi juga untuk syarikat-syarikat penerbangan tambang
rendah yang lain.
Tan Sri Tony Fernandes turut membawa pelbagai anugerah
kepada syarikat penerbangan tambang murah AirAsia. Antaranya adalah seperti
berikut:
Tahun 2014
|
|
|
|
|
|
Tahun 2013
|
|
|
|
|
|
|
|
Tahun 2012
|
|
|
|
|
|
|
|
Tahun 2011
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rujukan: